Never ending journey

7 juni 2014 - Kuala Lumpur, Maleisië

They end of a journey.
Daar ben ik dan. Terug op Perenthian Islands. Nog een paar dagen goed in de zon en genieten van het hagel witte zand tussen mijn tenen voor ik terug reis naar Nederland. De azuur blauw groene zee met al haar gekleurde visjes, ja een paradijsje is het hier wel.
Vanuit Kapas zo'n drie uur onderweg en ik lag om vier uur uit eindelijk op het strand en een uur later regent t keihard! Met bakken uit de lucht! Maar ik waan me in een walhalla want ik heb zojuist een plekje gevonden met S. Pellegrino! (Dol op bruis water!) en zowaar een witte wijn uit Nieuw Zeeland. Oelalala ! Zooo lang geleden !!
Ik ben aan het einde gekomen van mijn reis, het is tijd om af te sluiten, al reis je natuurlijk je hele leven lang door.

Romantiek
Daar zit ik dan, prachtig eiland met een hoog romantiek gehalte. Ik zit hier alleen, niet eens andere backpackers gezien of gesproken. Veel mensen zullen dat niet trekken, maar op een of andere manier ben ik hier happy mee. Het is misschien ook wel goed me even terug te trekken, even alleen met mezelf te zijn.
Ik houd van romantiek, maar t is lang geleden dat ik me kan herinneren het echt te ervaren. Maar gelukkig ben ik er ook achter gekomendat het er nog wel degelijk is! Het is een kwestie van de juiste persoon tegen komen.. En er voor open staan. Ik was liever de stoere dame, ik kan alles alleen, zeg alsjeblieft niet dat je van me houd, en kom niet met Valentijnsdag cadeau's..
Waarom? Waarom heb ik dit jaren lang zo gewild? Het is idioot. Ik weet weer wie ik ben en daarin schreeuwt het: "Ik kan het alleen maar ik wil zo graag samen! Hou van me! Let me be your Valentine!"

Een vakantie liefde is niet echt mijn ding, maar dat betekent niet dat ze me ongeroerd gelaten hebben! (On)bedoeld heb ik ook menig mannen harten doen overslaan..het heeft tot niks geleid dan goede gesprekken of plezier voor een paar dagen. Maar er was er een die me romantiek heeft laten voelen, die romantiek kwam onverwachts.. Ik weet nu dat romantiek niet te creëren is, het is er of het is er niet. Het is een vertrouwde chemie tussen twee mensen. Geen tripje naar Parijs of romantisch Italië kan daar tegen op! Het is bullshit om te denken dat als de setting maar romantisch genoeg is, de romantiek tussen ons ook wel los komt.. Nee.. Dat werkt niet weet ik inmiddels.
Tegelijk kan ik me afvragen, moet ik daar dan wat me doen als die 'chemie' er is... Dat is een vraag die mij altijd stoort. Dit keer was het makkelijk.. Nee... Ik ben op reis voor mezelf. Ik heb geen ruimte voor een partner tijdens deze reis. Maar als ik niet op reis was of.. Wie weet onder andere omstandigheden, had ik ja, er wellicht wat meer werk van gemaakt! Maar ook hierin: It takes two to do the Tango! ;-)

Ik blik terug naar een bijzondere reis, niet alleen de emoties waren heftig maar ook de cultuur verschillen en niet te vergeten de temperaturen. Duizenden verhalen gehoord, gedeeld. Gruwelijk eenzaam geweest maar ook waanzinnige vriendschappen gesloten. Watervallen aan tranen gelaten maar ook spierpijn van het lachen. Ziekenhuizen bezocht, 100 pleisters geplakt, kilometers gehinkt, boven de pot gehangen, ziek van ellende geweest, euforisch over mijn nieuwe vrienden, een haai gezien, een setje aan nieuwe ouders erbij, een dieper groeiende band met familie leden, unieke uitdagingen aan gegaan oplopend tot -30 graden celcius, met tegenzin toch de Russen een kans gegeven, het spuug van Chinezen leren accepteren, een waanzinnige interesse aangeboord om meer te lezen over Djengiz Khan. Een bevestiging dat Bangkok nog steeds een van mijn favoriete steden is, uit een vliegtuig gesprongen, mijn eerste auto gekocht (gelijk een grote van) en Thais en Vietnamees eten het 10.000 x winnen van Maleisie. Dames met hoofddoekjes hier veel benaderbaar zijn dan in Amsterdam, of is het Nederland?
Nieuw Zeeland heeft een speciaal plekje in mijn hart, ik weet nu dat ik wil werken en wonen met meer natuur om mij heen, geduld is nog steeds een moeilijke maar schone zaak! , ik wil heel graag moeder worden, Francaises (m.u.v. Sommige!) nog steeds kut wijven zijn. Klagende mensen uit Singapore worden Parisiennes genoemd! (!!!!) en ik heb genoeg kiwi's gevonden die met me willen trouwen, maar net niet die ene.. Hahaha

Mijn verhalen zijn lang niet allen op papier gezet, of moet ik het 'viritual universe' noemen. Maar geloof me er zijn nog genoeg 'kroeg verhalen', alhoewel.. De leukste blijven de herinneringen die je niet na kan vertellen. Stuk voor stuk zijn ze bijzonder. Net als elke foto zal ik altijd mis schieten in de essentie van het moment, dat leg je niet vast

De hamvraag die jullie waarschijnlijk bezig houd is of ik gevonden heb wat ik zocht.. Ik kreeg deze vraag in een what's App van een vriend en ik antwoorde zonder ik het door had meteen:

"May I ask what is was, that you have found on this trip?"..

"I've found myself again and a great love for myself, wich I think is one of the most important things in life. I know a little bit better what I want, and a lot what I don't want. Gained new perspectives, new values that are pure and mine only. Changing your life is easier if you just do it and have faith in what will come instead of fearing the future."

Lieve vrienden, familie, kennissen, travel buddy's, loved ones.. I had a great time! Possiba! Spasibo, Bayerdhiaa, Che Che, Krap Khun Ka, Thanks, Danke, Merci, Terima Kasih, Grazie, Kia Ora, Gracias, Dank je!
Thanks for all the fun,  the adventures, lessons, tips, songs, sholders to cry on, messages, notes, phone calls, what's Apps, emails, pictures, presents, helping hands, stories, laughs, beers, kisses and hugs..
Truely... I'm very happy! Ik ben heel gelukkig!

Goodbye!

1. Michael Bruynse:
    Zo, en nu wil ik je graag weerzien. Kus, M
  2. Wanda:
    6 juni 2014
    wat een fabelachtig mooi einde van dit verslag en heel erg welkom thuis....
    en hou het vast wat je allemaal ontdekt hebt,
    liefs
  3. Chris:
    6 juni 2014
    Heb enorm genoten van je prachtige verhalen en om met Michael te spreken. Het is mooi geweest en kom snel naar huis. Hou van je.
  4. Stephanie:
    6 juni 2014
    Dit vind ik je mooiste verhaal! :)
    Tot morgen! X
  5. Mama:
    Meisje,
    Schitterend! Wij praten straks bij. Knuffels, mama
  6. Anne Visser:
    6 juni 2014
    Op je "vervolgreis" wens ik je alle geluk van de wereld. X
  7. Robert:
    6 juni 2014
    Hoi Isabelle, mooie woorden, jij hebt van alles meegemaakt en weer een flinke dosis "levenservaring" opgedaan. Goed te lezen dat het jou veel geluk heeft gebracht. Goede reis, ik hoop jou binnenkort weer eens te zien en te spreken!
  8. Azzie:
    7 juni 2014
    Je was al een mooi mens! Mooie, verdrietige en stoere Belle verhalen! Je komt als een rijk mens terug! Safe Travels en tot snel!!
  9. Lukje:
    7 juni 2014
    Denk om het afstapje! tot zo..................
    Lukje
  10. Pa:
    Hallo Isabelle ,

mooi en sterk verhaal .
    wij zijn blij dat je je reis op deze manier kan afsluiten .
    Je hebt wat gezocht en het ook gevonden . Youpee !
    We zien je graag gouw terug

piepers

Betty en Pa